Schiphol heeft grote plannen om de luchthaven van Lelystad een prominentere rol te geven. Doel is om Lelystad het derde vliegveld van Nederland te maken met 45 duizend vluchten per jaar.
Dat meldt radiozender BNR op zijn website, zich baserend op een nog niet gepubliceerd ondernemingsplan van Schiphol.
Aan de vernieuwing van het vliegveld van Lelystad hangt een prijskaartje van 90 miljoen euro, aldus het ondernemingsplan. “In wezen gaan we aan de andere kant van de baan waar nu zitten een nieuw vliegveld bouwen”, zegt Ad Rutten, directielied van Schiphol, tegenover BNR in een reactie.
In het ondernemingsplan heeft Schiphol een aantal groeiscenario’s voor Lelystad uitgewerkt. Bij een matige groei mikt de luchthavenexploitant op 35 duizend vluchten over dertig jaar. Bij snelle groei verwerkt de nieuwe luchthaven van Lelystad over veertien jaar al 45 duizend vluchten.
Nieuw vliegveld Lelystad
Lelystad zou vooral nieuwe vluchten moeten aantrekken en geen uitwijkplaats moeten worden van huidige activiteiten van Schiphol, stelt directielid Rutten tegenover BNR. De nieuwe startbaan van 2.400 meter is bijvoorbeeld geschikt voor maatschappijen met vakantiebestemmingen Europa en het Middellandse-Zeegebied.
Oud-hoogleraar luchtvaarteconomie Hugo Roos is kritisch tegenover BNR. Hij wijst op de overcapaciteit aan luchthavens in Europa. Volgens Roos is er vanuit de markt geen behoefte aan uitbreiding.
Lees ook
Schiphol ziet Ryanair liever op Lelystad
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl